Subaru Forester
2005.06.01. 17:52
Széltoló
A Subaru Forester 2.5 XT 210 lóereje, kiváló összkerékhajtása és fényűző felszereltsége olyan élménnyé teszi az autó vezetését, amit más márkánál hiába is keresnénk. Lehet, hogy van élet az Imprezán túl?
|
Méretes légbeömlő táplálja a motor feletti intercoolert |
Ránézésre kombi, küldetését tekintve hobbiterepjáró, valójában azonban sportkocsi. A Subaru Forester a kortárs japán autógyártás alighanem legnagyobb szélhámosa, de jól áll neki. Ha csak a karosszéria méreteit nézzük, akkor klasszikus, középkategóriás kombival van dolgunk. Az autó 4,5 méter hosszú, 1,7 méter széles és 1,5 méter magas. Amitől mégis ilyen szembeötlően különlegessé válik, az egyrészt a szokásosnál nagyobb, csaknem 20 centis szabad magasság, másrészt a szokásosnál vadabb külalak. A második generációs Forester nagyjából úgy néz ki, mintha egy Corolla kombi lecsúszott volna a szállítóhajóról valahol a nyílt tengeren, és az egyik lakatlan szigeten eltöltött néhány év alatt megedzette volna a nomád élet. Ellenállóbb a külső környezeti hatásokkal szemben, vonásai sokkal markánsabbak lettek, erőt sugárzó megjelenése távol tartja tőle a kisebb súlycsoportba tartozókat.
|
|
Csúszós úton aligha kell nagyszerűbb játék egy 200 lóerő feletti boxermotor és a kiváló Subaru-összkerékhajtás párosánál |
A legtöbbet persze a motorháztetőn magasodó légbeömlő árulja el róla. Az ilyesmi egy Subarun mindig jót ígér, hiszen a nyílás mögött általában egy vízszintesen elhelyezett töltőlevegő- hűtő vár a hűsítő áramlatra. A Forester 2.5 XT-ben sincs ez másképp, a jókora hőcserélőbe nem kevésbé méretes turbófeltöltőből érkezik a levegő, ahonnan pedig – immár jócskán megnövekedett nyomással – a 2,5 literes, négyhengeres boxermotorba vezet az útja. A nagyméretű motor újdonság az eddig csak kétliteresekkel felszerelt Forester orrában, de remekül illik oda. A nagyobb lökettérfogat és a feltöltés kettőse végleg száműzött minden erőtlenséget az autó gépházteteje alól, egyben remek játszópajtással ajándékozta meg a kifinomult összkerékhajtást. A 210 lovas motor fordulatszámtól és sebességtől függetlenül, minden pillanatban kész hatalmasat lódítani az 1,5 tonnás karosszérián. A sofőrnek csak arra kell ügyelnie, hogy el ne késsen a váltással. Amennyiben tehát van hely, nem tart sokáig megközelíteni a végsebességet, aminek báját a surrogó boxermotoron és remegő motorházfedélen túl a tesztautóban még a menetszél által keltett, 200 környékén jelentkező, a légbeömlő felől hallható, eszeveszett sivítás is erősítette. A 6,3 másodperces gyorsulási érték ellen azonban egyszerűen nincs orvosság, az fenomenális. Elvégre nem sportkocsiról, hanem ormótlan összkerekesről van szó, ennek a két kategóriának az összekeverésére pedig idáig csak a Porsche igazgatótanácsának tehetségéből futotta.
|
A Forester alighanem leggyengébb pontja a méltatlanul könnyen forgatható, érzéketlen kormánykerék |
|
|
Eltéveszthetetlenül japános a Forester középkonzolja |
A bőrkárpitozású ülések nagyok, de nem tartják a testet |
|
|
A fordulatszámmérő és a benzinmutató is gyorsan mozog |
Külön kapcsolóval lehet tisztítani a szennyeződött lámpákat |
|
|
Elegáns megoldás a fedélzeti hifi mellől előugró pohártartó |
Mélyen ül a négyhengeres, 210 lovas boxermotor |
|
|
Alaphelyzetben nem túl nagy a csomagtartó, de legalább vannak benne apróbb rekeszek, és a támlák ledöntésével bővíthető |
Az önzáró központi differenciálmű szimmetrikusan osztja el a nyomatékot a tengelyek között, így a papírforma szerint a Forester a kanyarokban semlegesen viselkedik, ami többnyire igaz is. Nedves, csúszós felületen az autó könnyedén, játékosan irányítható, ami a minden fordulaton bődületes erőt szolgáltató turbómotornak és a hátsó tengely két oldalát szükség esetén összezáró hátsó sperrdifinek (a csúcsmodellben széria) köszönhető. A 215 milliméter széles, magas oldalfalú abroncsok száraz úton is szokatlanul jól tapadnak az aszfalthoz, ám túl nagy sebességnél a Forester ilyenkor már erősen hajlamos az alulkormányozottságra. A jó úttartásért és a csekély karoszszériadőlésért azonban a városban meg kell fizetni: a rossz utakról a futómű nemcsak hanggal, de rázkódással is értesíti a bent ülőket. Az utastér egyébként is eklektikus hangulatú hely, amelyben a harsány műszerek és a Momo kormány a sportkocsikat, a vastag bőrülések és az érintőképernyős navigációs rendszer a luxusautókat, a magas üléshelyzet és az ellenálló műanyagok pedig a terepjárókat juttatják eszünkbe. Mindennek tetejébe a Forester tulajdonképpen kombi, és ehhez képest a 400 literesnél is kisebb csomagtartó nem túl jó eredmény. A nyilvánvalóan az összkerékhajtás által támasztott helyigény számlájára írandó szűkösség az osztottan dönthető hátsó ülések előrehajtásával jócskán enyhül, ráadásul a csomagtér padlójában teljes méretű pótkerék és több apró, fedeles rekesz is lapul. A Subaru valamivel több mint tízmillió forintot kér a legerősebb Foresterért, ami nem sok. Nem csupán azért nem, mert ennyi pénzért a vevő bivalyerős motorkülönlegességet és a kategóriában páratlan összkerékhajtást kap, a felszereltség is fényűző. Annyira az, hogy az autóhoz egyetlen extrát sem lehet venni, a vételárban minden benne van: a hatalmas, nyitható panorámatető, a DVD-alapú navigáció, a bőrkárpitozás és hatlemezes CD-váltó is. Mindezt együtt nehéz lenne ugyanennyiért megtalálni a konkurenciánál, legyen bár szó egyszerű kombikról, hobbiterepjárókról vagy sportkocsikról. Szöveg: Lamara Roland Kép: Szabó-Jilek Ádám
SUBARU FORESTER 2.5 XT Turbo 210 LE(155 KW), 0–100km/h 6,6 s, végsebesség 226 km/h, fogyasztás 14,15 l/100 km, ára 10 397 000 Ft. |
TESZTEREDMÉNYEK |
Óriási napfénytető jár a Forresterhez – ezt és az intercooler légbelépőjét leszámítva teljesen szokványos az alapforma. |
|
Hosszúság: 4450 mm |
Szélesség: 1735 mm |
Magasság: 1585 mm |
Tengelytáv: 2525 mm |
|
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
s |
Gyorsulás |
|
0–30 km/h |
1,0 |
0–40 km/h |
1,4 |
0–50 km/h |
2,0 |
0–60 km/h |
2,8 |
0–70 km/h |
3,5 |
0–80 km/h |
4,3 |
0–100 km/h |
6,6 |
0–120 km/h |
9,1 |
0-130 km/h |
10,8 |
0–140 km/h |
13,1 |
0–160 km/h |
17,5 |
0–180 km/h
|
24,4 |
400 m álló rajttal |
14,7 |
Végsebesség |
226 km/h |
|
|
RUGALMASSÁG |
s |
60–100 km/h IV. fokozatban |
6,7 |
80–120 km/h IV.. fokozatban |
6,2 |
60–100 km/h V. fokozatban |
10,9 |
80–120 km/h V. fokozatban |
10,8 |
|
|
FOGYASZTÁS |
l/100 km |
Ólommentes üzemanyag |
|
Minimum |
11,6 |
Maximum |
16,7 |
Tesztfogyasztás |
14,15 |
Hatótávolság |
424 km |
|
|
BELSŐ ZAJ
|
dB(A) |
Fokozat |
III. |
IV. |
V. |
50 km/óránál |
60 |
59 |
60 |
80 km/óránál |
64 |
63 |
62 |
100 km/óránál |
67 |
66 |
66 |
120 km/óránál |
70 |
70 |
69 |
130 km/óránál |
72 |
71 |
70 |
140 km/óránál |
75 |
73 |
72 |
160 km/óránál |
0 |
75 |
76 |
180 km/óránál |
0 |
78 |
76 |
alapjárati zaj |
43 |
legnagyobb zaj max. gázpedálállásnál |
78 |
|
|
KILOMÉTERÓRA PONTATLANSÁGA |
km/h |
Mutatott érték |
valós érték |
50 |
45 |
80 |
74 |
100 |
92 |
120 |
110 |
130 |
118 |
160 |
148 |
180 |
167 |
|
|
|
FÉKÚT |
|
m |
100 km/h hideg fékekkel (üresen)
|
45 |
100 km/h hideg fékekkel (terhelten) |
45 |
100 km/h meleg fékekkel (terhelten) |
47 |
Nagy sebességű fékezés (160 km/h) |
131,17 | |
MűSZAKI ADATOK |
FELSZERELTSÉG/ÁRAK |
MOTOR Elöl hosszában elhelyezett, négyhengeres, benzines, folyadékhűtésű, könnyűfém boxermotor. Öt helyen csapágyazott főtengely, két felül fekvő vezérműtengely, hengerenként négy szelep változó szelepvezérléssel (AVCS). Elektronikus, hengerenkénti üzemanyag-befecskendezés.
Teljesítmény |
155 kW (210 LE) 5600/min
|
Literteljesítmény |
63,08 kW/l (85,47 LE/l) |
Lökettérfogat |
2457 cm³
|
Furat × löket |
99,5x79 mm |
Sűrítési viszony |
8,2:1 |
Nyomaték |
320 Nm 3600/min |
Dugattyú-középsebesség a névleges teljesítményhez tartozó fordulatszámon |
|
14,74 m/s |
Motorolaj feltöltési mennyisége |
|
4 l. |
Hűtőrendszer térfogata |
|
7,3 l |
ERŐÁTVITEL Állandó négykerék-hajtás, ötfokozatú, kézi kapcsolású váltómű. Nyomatékelosztás az első és hátsó tengelyek között, differenciálzár a hátsó tengelyen. Áttételek: I.: 3,45; II.: 1,95; III.: 1,37; IV.: 0,97; V.: 0,74. H.: 3,333. Tengelyhajtás áttétele: 4,44:1.
FUTÓMŰ Elöl-hátul független kerékfelfüggesztés. Elöl háromszög keresztlengőkok progresszív hatású csavarrugóval és stabilizátorral. Hátul többlengőkaros kerékfelfüggesztés (2 kereszt- és 1 hosszlengőkar). Mechanikus szintszabályozás a hátsó tengelyen. Nyomtáv elöl 1485 mm, nyomtáv hátul 1465 mm. Fogasléces szervokormány. 2,75 kormányfordulat ütközéstől ütközésig. Hidraulikus, kétkörös fékrendszer fékrásegítővel, elöl belső hűtésű tárcsafék, hátul tárcsafék, blokkolásgátló, elektronikus fékerő-elosztó. Mechanikus, hátsó kerekekre ható rögzítőfék. Keréktárcsa mérete: 6,5 J×16. Gumiméret: 215/60 R 16 95V.
KAROSSZÉRIA |
Ötüléses, ötajtós terepjáró. |
Légellenállási tényező cw |
0,37 |
Hosszúság/szélesség/magasság |
4450/1735/1585 mm |
Tengelytáv |
2525 mm |
Terepszög elöl/hátul
|
25/21° |
Rámpaszög |
21° |
Forduló kör jobb/bal |
12,3/11,8 m |
Üzemanyagtartály mérete |
60 l |
Üres tömeg |
1487 kg |
Súlyelosztás elöl/hátul |
58,8/43,2 % |
Megengedett össztömeg |
2000 kg |
Csomagtartó mérete |
387–1592 l |
Utánfutó terhelhetősége fék nélkül/fékezett |
750/2000 |
Terhelhetőség |
555 kg |
Megengedett t etőterhelés |
80 kg |
|
BELSŐ MÉRETEK |
Belső szélesség elöl/hátul |
1430/1395 mm |
Ülés mélysége elöl/hátul |
500/465 mm |
Átlagos üléstér |
665 mm |
Kormányátmérő |
380 mm |
|
KARBANTARTÁS |
Átvizsgálás minden |
30 000 km |
Olajcsere minden |
15 000 km |
|
FOGYASZTÁS (ECE-NORMA) |
Város |
15 l/100 km |
Országút |
8,7 l/100 km |
Vegyes |
11 l/100 km | |
ALAPÁR |
10 397 000 Ft |
TESZTAUTÓ ÁRA |
10 397 000 Ft |
ALAPFELSZERELÉS (főbb tényezők): vezetőés utasoldali légzsák, fejlégzsákok és aktív fejtámlák elöl, övfeszítő överőhatárolóval elöl, blokkolásgátló, elektronikus fékerőelosztó, differenciálzár a hátsó tengelyen, állandó négykerék-hajtás, hátsó szintszabályozás, automata klímaberendezés, bőrborítású (Momo) kormánykerék, váltógomb és kézifékkar, bőrkárpitozású ülések, elektromos ablakok elöl-hátul, fűthető első ülések, vezetőülés magasságállítással, állítható magasságú kormány, teljes értékű pótkerék, sztereó rádió CD-lejátszóval 6 lemezes CD-tárral, elektromos panoráma-tetőablak, elektromosan állítható és fűthető külső tükrök, ablaktörlőlapát-jégtelenítő (elöl), fényszórómosó, metálfényezés, Multireflektor fényszóró, színezett üveg, tetősín, rádio-távirányítású központi zár aktiválás-visszajelzővel, olvasólámpák, műszerfalba épített italtartó, középkonzolba integrált tárolórekeszek, tárolórekesz a csomagtérben, kihúzható csomagtérroló, osztottan dönthető hátsó üléstámla, 6,5 J×16 könnyűfém keréktárcsák, elektronikus sebességszabályozó, DVD-alapú navigációs rendszer érintésre működő kijelzővel.
|
KÖLTSÉGEK |
Súlyadó 12 600 Ft (1200 Ft/év/100 kg)
KÖTELEZŐ BIZTOSÍTÁS egy negyedévre, 30 évnél idősebb budapesti tulajdonos esetén, Generali–Providencia Biztosító A0 osztály, 2004-es díjszabás 44 457 Ft/negyedév
CASCO BIZTOSÍTÁS egy évre, negyedéves díjfizetéssel 30 évnél idősebb budapesti tulajdonos esetén, Generali–Providencia Biztosító euró casco, 2004-es díjszabás 151 211 Ft/negyedév
Minimum önrész 130 000 Ft Becsült értékcsökkenés közepes
JÓTÁLLÁS 3 év vagy 100 000 km általános garancia, 3 év fényezésre, 12 év átrozsdásodás ellen. |
ÉRTÉKELÉS |
Annak ellennére, hogy talán ezt ismerik a legkevesebben az összes Subaru közül, a Forester megérdemli a figyelmet. Különösen erre a 2.5 literes motorral szerelt csúcsmodellre igaz, hogy nem ismer lehetetlen sem az autópályán, sem az erdei utakon, és a nem túl kénye ízlésűek akár operába is mehetnek vele. Ha bírják benzinnel.
KAROSSZÉRIA |
|
különleges megjelenés |
|
robusztus felépítés |
|
emelt hasmagasság |
|
kombi kialakítás |
|
kicsi csomagtér |
|
hátul az elvárthatónál kisebb hely |
KÉNYELEM |
|
gazdag felszereltség |
|
méretes ülések |
|
könnyű beszállás |
|
zajos működés |
|
kényelmetlen futómű |
HAJTÁSLÁNC |
|
nagyszerű menetteljesítmények |
|
kivételesen jó tapadás |
|
közvetlen gázreakció |
|
nagy erőt igénylő kuplung |
MENETTULAJDONSÁGOK |
|
kiváló úttartás |
|
nagyon jó gyorsulás |
|
érzéketlen kormányzás |
BIZTONSÁG |
|
nem eléggé hatásos fékek |
|
menetstabilizáló nem rendelhető |
KÖRNYEZETVÉDELEM |
|
méretéhez képest tiszta üzemű motor |
|
az utastér elemeinek egy része visszaforgatható |
KÖLTSÉGEK |
|
a teljesítményhez és felszereltséghez képest kedvező ár |
|
hosszú karbantartási intervallumok |
|
magas fogyasztás |
|
drága alkatrészek | |
|