Menetpróba: Peugeot 1007
2005.06.01. 17:29
Elektromos tolóajtókkal arat óriási feltűnést a rövid, de nyúlánk francia. Az ötlet jó, s a kivitelezésre sem lehet panasz
Nyitni kék
árizs, 2003. július 16-a, este, a Peugeot fejlesztőközpontjának parkolóháza. Pierre épp aznap tudta meg, hogy az előrejelzések szerint az európai autópiacon összességében alig várható növekedés, de a következő években a kiskocsik egyre kelendőbbek lesznek. A népszerű 206-os ugyan elégedettséggel töltötte el a francia mérnököt, de főnökei újabb és újabb kisautó-ötleteket várnak tőle. A parkolóház – mint minden este – most is zsúfolt: Pierre 806-osának vezetőülésébe ezúttal is a hátsó tolóajtón keresztül mászik be, mert mindkét oldalon annyira közel álltak hozzá a kedves kollégák, hogy az első ajtókat képtelen résnyinél tágasabbra nyitni. Másnap Pierre elkezdett játszani a gondolattal, hogy a szűk helyeken a beszállás gondját orvosoló tolóajtó vajon alkalmazható lehet-e kiskocsin is.
Elektromosan nyílik a Peugeot 1007-es hatalmas tolóajtaja, amelyen keresztül a hátsó sorba is könnyű a beszállás – még szűk helyen is |
Az 1007-es dupla nullája végtelen jelként íródik a kocsi hátulján, és az utastér variációs lehetőségeire utalhat |
|
|
A játszadozásból egyre komolyabb tervezés lett. Az új 807- es hátsó tolóajtaja némi átalakítás után éppen megfelelt egy magas építésű – Pierre szerint ugyanis ez a divatos mostanában –, vidám formájú és tágas kiskocsi egyetlen oldalsó nyílászárójának. Így öltött testet a Sesame- tanulmány, amely körbejárta Európa nagyobb autókiállításait, és kedvező fogadtatásra talált, ezért gyorsan szériamodellé érett. Csupán egy apró gond volt még vele: a névadás problémája. A Citroënnel és a Toyotával közösen a Peugeot épp gőzerővel dolgozott az új miniautó, a 107-es kifejlesztésén. A 206-os utódjának természetesen fenntartották a 207-es nevet, a két kiskocsi közé szánt újdonság viszont mégsem kaphatta a másfél-nulla-hetes nevet – már csak azért sem, mert ez számokkal leírva bénán hat. Pierre- t sokáig nyomasztotta a név hiánya, hisz´ mégsem hagyhatta, hogy zseniális ötlete ilyen apróságon bukjon meg. Aztán a legújabb James Bond film vetítése alatt a mozi közepén felugrott székéből és elkiáltotta magát: akkor legyen egy-nullanulla- hetes. Azaz 1007-es. Valahogy így, bár persze biztosan nem pontosan ily módon születhetett meg a Peugeot újdonsága, az új 1007-es.
|
A kis Peugeot finoman és csendesen gördül, ráadásul könnyedén vezethető. Csak kissé magas |
|
Jó fogású az állítható kormány, a műszerfal a Peugeot-stílust elegyíti vidám, kerekded formákkal. Az automatizált kézi váltó kissé lassan vált, de vannak kapcsolófülei a kormány mögött is. Jó a felhasznált anyagok minősége, igényesek a műanyagok, és krómkeretesek a műszerfal órái |
|
|
|
Tologathatók a hátsó ülések is. A csomagtér alaphelyzetben 180 literes |
Szettben cserélhető az ülések betéte, az oldalkárpit és a levegőbeömlő karimája |
Feláras a hatalmas, osztott és nyitható panorámatető. Az utastér egyébként is világos |
A 3,7 méter hosszú, de 1,6 méter magas kocsi az alapvetően dobozforma ellenére is kedves jószág, mandulaformájú első lámpái, hatalmas, tátott szájat idéző hűtőmaszkja egyedi arcot kölcsönöznek neki. Tolóajtói óriási, 92 centi hosszú nyílást tárnak fel egy gombnyomásra, hiszen elektromos mozgatásúak. Nyitógomb a távirányítós kulcsra, és a műszerfalra is jutott, utóbbi elhelyezése kissé megtévesztő, mert ablakemelő gombnak is hihetnénk – amely egyébként a váltó mellé került. Az ajtó kézi erővel is nyitható, de csak álló helyzetben vagy lépésben, 5 km/órás tempó felett reteszelődik. Játékos formák és vidám színek uralkodnak a beltérben is. Három egymásba ölelkező, kerek óra van a műszeregységben, a légbeömlőket szintén körzővel rajzolhatták. A középkonzolon a szokásos Peugeot- stílusú rádió és légkondicionáló foglal helyet, a műszerfal tetején és közepén grafikus kijelző trónol. Az 1007-es utasterében négy különálló ülés van. A hátsók is tologathatók, támlájuk szöge is állítható, előredönthetők, ráadásul alaphelyzetben tágas teret kínálnak. Ilyenkor ugyan a csomagtér aprócska, alig 180 literes, de mindent előredöntve egy köbméternél nagyobbra bővíthető. Ráadásul az anyósülés háttámlája is lehajtható, így asztalkává alakul vagy helyet ad hosszú tárgyak szállításához.
|
|
Kényelmesek a fotelek, de az oldaltartásuk nem túl jó |
Nagyautós az opciós lista, még xenonlámpa is kapható |
|
Két 1,4-es motor mellett a legerősebb az 1,6-os, 110 lóerős benzines |
Az 1007 motorjai ismerősek más PSA modellekből. Két 1,4- es választható, a benzines 73 lóerővel, míg a HDi 68 lóerős, és mindkettőhöz ötfokozatú kézi váltó kapcsolódik. A csúcsváltozat egyelőre az 1,6-os benzinmotor, amely 110 lóerős teljesítményre képes, és automatizált kézi váltó jár hozzá, amely a Peugeot-nál a 2Tronic nevet kapta. Menet közben az 1007- es a magas kisautókra jellemzően mozog. Könnyedén irányítható, fordulékony, de nem különösebben fürge. Egyrészt még a legerősebb motorja is megszenved a nehéz karosszériával, másrészt gyorsabban vett kanyarokban jelentős oldaldőléssel rémisztgeti utasait. Ez azonban legfeljebb ijesztő, de teljesen veszélytelen, mert az 1007-es biztonságos ívmeneti tulajdonságokat mutat, vagyis alulkormányozott. Ráadásul menetstabilizáló rendszer is került a kis Peugeot-ba, amely egyébként is nagyon biztonságos, ötcsillagos Euro NCAP törésteszttel büszkélkedhet. Széria a hat légzsák, de még a térdet is védheti egy lufi, az ESP mellett pedig blokkolásgátló is van.
MŰSZAKI ADATOK |
Megnevezés |
1.4 |
1.6 |
1.4 HDi |
Hengerek elrendezése/száma |
S/4 |
S/4 |
S/4 |
Lökettérfogat (cm3) |
1360 |
1587 |
1398 |
Teljesítmény [kW(LE)/min] |
54(74)/5400 |
80(109)/5750 |
50(68)/4000 |
Nyomaték (Nm/min) |
118/3300 |
147/4000 |
160/2000 |
Hossz./szél./mag. (mm) |
3731/1826/1620; 1660* |
Tengelytáv (mm) |
2315 |
Saját tömeg (kg) |
1140; 1145** |
1216 |
1168 |
Csomagtartó mérete (l) |
180–1048 |
Gyorsulás 0–100 km/h (s) |
15,6; 17,8** |
12,6 |
16,7 |
Végsebesség (km/h) |
165 |
190 |
160 |
Átlagfogyasztás (l/100 km) |
6,4; 6,2** |
6,6 |
4,4 |
* magasság tetőrudakkal ** automatizált váltóval ellátott verzió adatai |
A felszereltség kényelmi szempontból is gazdag, ennek fényében viszont nem csoda, hogy a 1007-es várhatóan nem lesz diszkont ajánlat, amikor a nyár közepén megkezdik hazai forgalmazását. S hogy mi lett Pierre-rel? Minden bizonnyal jól megérdemelt nyaralását tölti Dél-Franciaországban, jól megérdemelt prémiumát költve. És talán most nem a szűk parkolóházak, hanem valami egész más miatt boszszankodik.
|